Prof. Dr. Mahmud Es’ad Coşan’ın Eğitim Anlayışı Hakkında Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya İle Söyleşi-1
Söyleşi: Fatma Tamer Merhum Es’ad Coşan Hoca ile birlikte olma imkânınız oldu mu? Ne kadar tanıyorsunuz? Ankara da camide sohbetini ve konferanslarını dinlemiş birisiyim. Radyodan konuşmalarını dinlemiş birisi olarak, kitaplarını okuyan birisi olarak konuşabilirim. Fakültede hocamızdı. Dersimize gireceği yıl emekli oldu fakat ben merak duyduğum için Esat Hocanın bir dersine dinleyici olarak girdim. Hocamızın dersi nasıldı? Hocamız derste saygılı, sakin, teker teker adeta kelimeleri, cümleleri ağzından anlaşılır bir şekilde çıkıyordu. Öğrencilerin anlayabileceği şekilde tahtayı kullanırdı. Dinleyen insanı sıkmadan ve onların öğrenebileceği bir şekilde, hafızalarında kalabilecek şekilde anlattığını hatırlıyorum. Öğrencilerin Hocamıza karşı ilgileri nasıldı? Öğrenciler saygı duyardı. Koridorda geçerken ayağa kalkarlardı. Bazıları gidip elini öperdi. O da mutlaka öğrencilerine selam verirdi. Güler yüzle, tebessümlü bir şekilde öğrencilere selam vermeden geçmediğini hatırlıyorum. Vakur, güler yüzlü bir şekilde, öğrencilerle ilgili idi. Öğrenciler de ona karşı bir hürmet, saygı gösterirlerdi. Öğrencilerle arasına mesafe koymuyordu. Öğrenciler de mesafe koymadığını hissettiklerinden dolayı ona daha yakın ilgi gösteriyorlardı. Öğrencileri dışlaması yoktu, farklı farklı siyasi görüşlü öğrenciler olsa da, Es’ad Hoca’ya hepsi saygı gösterirdi. Kuşatıcı idi, ötekileştirici değildi. Öğrencileri siyasi görüşlerine göre veya karakterlerine göre bir ayrıştırmaya gitmezdi. Bütünleyici idi. Zor bir dönemde görev yaptı Hocamız. Tavrı nasıldı? 1985 de kız öğrencilerin sayısı az olmasına rağmen, başörtüsü yasağı geldi. Tabii ilahiyat fakülteleriyle çok çelişik bir durumdu o. Öğrenciler boykot yaptılar. Hocalar da bu konuda öğrencileri desteklediler. Öğrencileri dışarıda, soğukta gördükleri zaman üzülüyorlardı hocalar. Es’ad Hoca da bu konuda özgürlükçü bir yaklaşım sergiledi. Başörtüsü konusunda ve öğrencilerin kendilerini ifade etmeleri konusunda, dogmatik değildi, özgürlükçü idi. Ötekileştirici değil kuşatıcı idi. Ayrıştırıcı değil, birleştirici bir fonksiyona sahipti Es’ad Hoca. |
203 kez okundu
YorumlarHenüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın |