• Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
Üyelik Girişi
Videolar

Yeni Yayımlanan Kitaplar

   

İsmail Haqqi His Life Works and Views
Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI

ibn rüşd (1. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek



ibn rüşd (2. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek




Dini ve felsefi metinler: Yirmibirinci Yüzyılda yeniden okuma, anlama ve algılama

Bayram Ali Çetinkaya(Editör)

Doğu-Batı: İki Dünyanın Buluştuğu Noktada Düşünce Günleri



İzmirli İsmail Hakkı
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



15 TEMMUZ DESTANI
Mehmed Zâhid Kotku’da İrfanî Ahlâkın İlkeleri-9 Zühd ve Takva

 

Mehmed Zâhid Efendi’ye göre ‘asıl hüner her şeyi yerinde yapabilmektir.” Bunun gerçekleşmesi ise ilim ve terbiye edilmiş mağlup olmayan nefisle olur. Azgın ve kontrol edilmeyen nefisler, ilim olsa bile nefsin esiri olmaktan kurtulamazlar. Yapılması gereken, Kotku’ya göre, herkesin ve özellikle de ilim erbabının tasavvuf yoluna girmesidir. Tasavvufun bulunmadığı ilimler büyük faydalar getirmez. Nitekim zühd, takva, hilm, sabır ve diğer ahlâkî özellikler tasavvufun rengiyle gerçek vasfına kavuşur. [1]

Hakikî zühd, Kotku nezdinde, öte dünyanın rahatı için bu dünyanın rahat ve konforunu terk etmektir. Daha da ötesi kişinin Yaratan’dan kendini meşgul eden her şeyi terk etmek ve bırakmaktır. “Zühd, arpa ekmeği yiyip aba giymekten ibaret olmayıp elinden gidenlere üzülmemek gelenlere de sevinmemektir.”[2] Buradan hareketle Kotku, gerçek zühd sahibini dünyaya iltifat etmeyen, ibadet ve taatle hayatını geçiren kimse olarak tarif etmektedir. “Asıl zühd ise, Allah’ın sevdiği şeyleri sevmesi, buğz ettiklerine buğz etmesidir. Kişinin dünyanın haramından kaçar gibi şüpheli helallerden kaçması ve nefsine acıdığı gibi bütün Müslümanlara acıması; yine haramdan sakındığı gibi, boş ve faydasız sözler söylemekten kaçınması; kokmuş bir ölüden kaçar gibi çok yemekten sakınması, dünya ziyaretlerinden de ateşten kaçar gibi kaçması lazımdır ki hakikî zühd sahibi olsun.” [3]

Dünyevîleşmenin zararlarını belirten Mehmed Zâhid Efendi’ye göre üç türlü zühd bulunmaktadır. Ona göre sıradan insanın, yani avamın zühdü haramı terk etmektir. Havassın zühdü ise helalden zaruriyet miktarının fazlasını terk etmektir. Âriflerin zühdüne gelince, o da Hakk’tan gayrısın terk etmektir.[4]



[1] Kotku, Tasavvufî Ahlâk, I, 97.

[2] Kotku, Tasavvufî Ahlâk, I, 243.

[3] Kotku, Tasavvufî Ahlâk, I, 243.

[4] Kotku, Tasavvufî Ahlâk, I, 244.

  
283 kez okundu

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi5
Bugün Toplam24
Toplam Ziyaret194401
Etkinlikler
YENİ ÇIKAN ESERLER
          


                                 






                                             


                                               
                                                                                        
                                                      
                                                   
     





Yayımlanan Eserler


Sayıların Gizemi ve Tasavvufun Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
İnsan Yayınları


   İlkçağ Felsefesi Tarihi
Bayram Ali Çetinkaya 
İNSAN YAYINLARI









Yitik Bilgi ve Hikmet
Bayram Ali Çetinkaya





İslam Medeniyetinin Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



İrfan ve Hikmet Peygamberi 
Bayram Ali Çetinkaya
   İNSAN YAYINLARI
   



   Şems-Mevlana Dostluğu
     Bayram Ali Çetinkaya
     İNSAN YAYINLARI
      


Medine'den Medeniyete

Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI