• Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
    • Prof. Dr. Bayram Ali Çetinkaya
Üyelik Girişi
Videolar

Yeni Yayımlanan Kitaplar

   

İsmail Haqqi His Life Works and Views
Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI

ibn rüşd (1. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek



ibn rüşd (2. cilt) (uluslararası ibn rüşd sempozyumu bildirileri) doğu-batı ilişkisinin entelektüel boyutu ibn rüşd'ü yeniden düşünmek




Dini ve felsefi metinler: Yirmibirinci Yüzyılda yeniden okuma, anlama ve algılama

Bayram Ali Çetinkaya(Editör)

Doğu-Batı: İki Dünyanın Buluştuğu Noktada Düşünce Günleri



İzmirli İsmail Hakkı
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



15 TEMMUZ DESTANI
Mehmed Zâhid Kotku’da İrfanî Ahlâkın İlkeleri-5 Erdem: İşlerin En Hayırlısı, Orta Olandır

 

Allah’ın Resulü, nasıl ki faydalı ilmi övmüş ise, onun gibi faydalı amelleri de tavsiye etmiştir. Peygamber yolunun takipçisi olan Mehmed Zâhid Efendi de, ahlâk sisteminde ilâhî ve nebevî çizgi üzerinde olmayı en önemli ilke olarak görür. Onun ahlâk anlayışında Kur’ân ve Sünnet, erdemlerin kaynağıdır. Hayırlı eylemler, aşırılıklardan uzak, ifrat ve tefritten kaçınan orta yolu gösteren fiillerdir. Bir başka ifadeyle işlerin en hayırlısı ortası olandır, bunun zıttı olan ifrat ve tefrit ise kötülenmiştir.[1] Nitekim Hz. Peygamber’in (s) buyurduğu gibi, “amellerin hayırlısı orta olandır.”[2]

Mehmet Zâhid Efendi, faziletler ile reziletler üzerinden güzel ahlâkın imkanını ararken, riyazat ve zikrullahın erdemlerin inşasında yerini göstermeye çalışmaktadır. O. güzel ahlâkın merkezi olan kalpleri de hikmet meclislerinde bulmaktadır:

“İslâm dininde tasavvuf denilen kısımda, reziletlerin izalesi ve yerlerine güzel ahlâkların yerleştirilebilmesi imkânları vardır. Gerek riyazat ve gerekse zikrullaha devamla Allah’ın izniyle en kötü insanların bile en iyi insan oldukları görülegelmiştir.

Kuruyan ve ölü halde olan yerler yağmuru bulunca nasıl yeşerir ve şenlenirse ölmüş kalpler de, ulema ve fukâhanın bulunduğu hikmet meclislerinde aynı şekilde hayat-ı daimiyeye nail olurlar.”[3]



[1] Kotku, Tasavvufî Ahlâk, IV, 171.

[2] Kotku, Tasavvufî Ahlâk, III,185.

[3] Kotku, Tasavvufî Ahlâk, IV, 197.

  
267 kez okundu

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın
Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi4
Bugün Toplam16
Toplam Ziyaret194393
Etkinlikler
YENİ ÇIKAN ESERLER
          


                                 






                                             


                                               
                                                                                        
                                                      
                                                   
     





Yayımlanan Eserler


Sayıların Gizemi ve Tasavvufun Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
İnsan Yayınları


   İlkçağ Felsefesi Tarihi
Bayram Ali Çetinkaya 
İNSAN YAYINLARI









Yitik Bilgi ve Hikmet
Bayram Ali Çetinkaya





İslam Medeniyetinin Dinamikleri
Bayram Ali Çetinkaya
 İNSAN YAYINLARI



İrfan ve Hikmet Peygamberi 
Bayram Ali Çetinkaya
   İNSAN YAYINLARI
   



   Şems-Mevlana Dostluğu
     Bayram Ali Çetinkaya
     İNSAN YAYINLARI
      


Medine'den Medeniyete

Bayram Ali Çetinkaya
İNSAN YAYINLARI